



Kódja: |
E81-111 |
Gondozója: |
Növénytani és Természetvédelmi Intézet |
Felelőse: |
Dr. Bartha Dénes egyetemi tanár |
Előadója: |
Dr. Bartha Dénes, Tar Teodóra, Dr. Csiszár Ágnes |
Jellege: |
kötelező a Természetvédelmi Mérnöki BSc. Szak hallgatói számára |
Oktatásának módja: |
előadás |
Számonkérés módja: |
kollokvium |
Mintatervben ajánlott szemeszter száma: |
3. |
Órakerete: |
2 óra előadás + 0 óra gyakorlat hetente |
Önálló munka: |
2 óra hetente |
Kreditérték: |
2 |


A tantárgy oktatásának célja megismertetni a hallgatókat azokkal a biológiai ismeretekkel, amelyek szükségesek a természetes populációk és életközösségek megőrzéséhez és védelméhez, a természetvédelmi munkához. 
|
 |
Előadás: A természetvédelmi biológia fogalmának meghatározása. A biodiverzitás értelmezése és értékelése. A biodiverzitást veszélyeztető tényezők (kihalás, élőhelypusztulás, -fragmentáció, -leromlás; túlhasznosítás, idegenhonos fajok és betegségek) elemzése. A populáció- és fajszintű védelem lehetőségeinek ismertetése: új populációk létrehozása, a természetes élőhelyen belüli és kívüli védelem. A természetvédelem gyakorlati lehetőségeinek ismertetése: védett területek létrehozása és tervezése; a védett területek természetvédelmi kezelése, nem védett területek természetvédelmi jelentősége, élőhely-helyreállítás. A természetvédelem és a társadalom kapcsolatának elemzése: a természetmegőrzés jogi, finanszírozási és gazdaságpolitikai eszközei. A természetvédelem hazai szerkezete és pioritásai.

Előtárgyak: Általános állattan (E20-105), Növényrendszertan (E81-129)
Ráépülő tárgyak: - 
A tantárgy oktatása előadások formájában történik, ahol fóliák és diák segítségével folyik a demonstrálás. 
- 
• készség szintjén ismerjék a biodiverzitást veszélyeztető tényezőket,
• jártasság szintjén ismerjék a faj- és populációvédelem gyakorlati lehetőségeit,
• ismereti szinten ismerjék a természetvédelem jogi, gazdaságpolitikai és finanszírozási eszközeit. 
Kötelező:
Standovár T. - Primack, R. B. (2001): A természetvédelmi biológia alapjai. - Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Ajánlott:
Magyar nyelvű:
Bartha et al. (1993): Nemzeti biodiverzitás megőrzési stratégia. Magyar Tudomány 8: 983-1010.
Carson R. (1994): Néma tavasz. Katalizátor Iroda, Budapest.
Frank T. (szerk.) (2000): Természet - erdő - gazdálkodás. Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület, Pro Silva Hungaria Egyesület, Eger.
Juhász-Nagy P. (1993): Az eltűnő sokféleség. Scientia Kiadó, Budapest
Margóczi K. (1998): Természetvédelmi biológia. JATE press, Szeged.
Mátyás Cs. (szerk.) (1996): Erdészeti ökológia. Mezőgazda Kiadó, Budapest.
Somogyi Z. (szerk) (2001): Erdő nélkül? L’Harmattan Könyvkiadó, Budapest.
Természet Világa 126. évf. (1995) I. és II. különszáma
Vida G. (2003): Helyünk a bioszférában. Typotex Kiadó, Budapest.
Idegen nyelvű:
Malcolm L. H. (1996): Fundamentals of Conservation Biology. - Blackwell Science Inc., Cambridge.
Peggy L. - Kareiva P. M. (1998): Conservation Biology. - Chapman & Hall, New York.
Primack R. B. (1998): Essentials of Conservation Biology. - Sinauer Associates, Sunderland. (a kötelező irodalom alapját képező tankönyv)
Soulé M. E. (ed.) (1986): Conservation Biology: The Science of Scarcity and Diversity. - Sinauer Associates, Sunderland.
Soulé M. E. (ed.) (1987): Viable Populations for Conservation. - Cambridge University Press, Cambridge. 
• a szakirodalom folyamatos figyelése,
• részvétel bel- és külföldi rendezvényeken,
• összevetés a külföldi társintézményekkel,
• diplomatervek, TDK-dolgozatok készíttetése,
• hallgatói véleményeztetés. 
• a demonstrációs anyagok állandó frissítése,
• a diagyűjtemény fejlesztése,
• oktatási segédletek összeállítása.  |